Van te voren waren de voorspellingen zo goed dat ik een enorme driehoek taak in mijn vlieg instrument had voorgeprogrammeerd. Ik was ook nog vroeg vertrokken van huis om even na 11-en aan te komen.
Bij de poort moest ik nog even gebaren dat ik na 3 uur rijden toch echt even naar het toilet moest, maar dat kwam natuurlijk in orde.
Fred, Michiel en Heleen waren en er al. Martin kwam iets later. Ik zou samen met Martin gaan vliegen en dan maar zien wat het ging worden. Om 12 uur ging ik de lucht in en het ging redelijk goed omhoog. Ik merkte al snel dat de thermiekbellen niet zo goed georganiseerd waren en niet zo stevig als voorspelt. Ik liet me langzaam de route van de taak opwaaien zodat Martin, die vlak achter me was gestart, me bij kon halen. Ik had storing op mijn radio. De headset-aansluting van mijn helm heb ik eruit gehaald, want dat irriteert al vrij snel. Wel jammer, want na een paar bellen samen met Martin zag ik hem niet meer. Ik probeerde nog de stekker er weer in te stoppen, maar dat lukte tot drie maal toe niet.
Inmiddels zat ik iets ten Westen van Emmen en zag verder op de route nog maar weinig wolken. Ik besloot om terug te vliegen naar Stadskanaal. De wolken over een Noord route zagen er beter uit, dus besloot ik om eerst richting Borger te vliegen. Erg voorspelbaar waren de wolken niet. De ene keer deden ze het wel, de andere keer niet. De ene keer zat de thermiek aan de zonkant, dan weer aan de windkant.
Bij Borger vermoed ik achteraf Fred tegen de wolkenbasis gezien te hebben, maar dat moet ik hem nog vragen.
Vanaf Borger werd het super lastig. De wind nam op lagere hoogte namelijk toe en thermiekbellen waren verwaaid vanaf 1100 meter. Op het vervolg van de route heb ik drie keer onder de 300 meter gezeten en was ik al een beetje bezig met welk terrein ik zou moeten landen. Maar drie keer was ik richting mogelijke thermiek gevlogen en kon ik deze ook uiteindelijk pakken.
Eenmaal bij het vliegveld van Stadskanaal zag ik een MLA toestel touch-en-go’s oefenen. Daar moet ik dus extra rekening mee houden. Naast het vliegveld stond tarwe. Hierin zag ik heel erg goed de wind neanderen over het veld. Ook zag ik hier een klein wervelwindje langzaam naar het Westen trekken. Er in de buurt gaf flinke turbulentie op. Met mijn landing wilde ik rekening houden hiermee door wat verder op het vliegveld te landen. Maar uiteindelijk zag ik hem vertrekken en kon ik een normaal geplande landing maken in de buurt van waar ik gestart was en dus ook waar de auto staat.
Landing ging vrij redelijk, maar uiteindelijk zat er nog een beetje snelheid in het toestel en raakte de punt lichtjes de grond.
Heleen stond hier nog af te bouwen en Rinus had net zijn Dragonfly weg gezet. ze hadden niet gedacht dat iemand na ruim drie uur vliegen nog zou landen hier.
Na het afbouwen hebben we nog een patatje gegeten in Exloo, waarna een relaxte autorit naar huis een mooie vliegdag afsloot.
Mijn vlucht op de DHV XC website.



Geen gebruiker reactie op dit bericht
Geef een reactie.....