Het NK in Laragne was 19-25 augustus.
Voor de tweede keer gingen we met de hele familie op ‘deltavlieg’ vakantie.
De heenreis deden we in twee etappes zodat onze twee meiden de reis makkelijk konden verteren.
Dat is ook goed gelukt want in het plaatsje Rigny sliepen we in een kasteeltje waar de service zeer goed was.

Op de camping in Laragne sliepen we in een mobil home. Deze viel me meer dan mee, want de camping in Laragne staat niet om z’n kwaliteit bekend.
De meiden hadden een eigen slaapkamer waar precies de twee reisbedjes in konden.

Alle taken werden gevlogen vanaf de Chabre Hoog en met slechts zeven Nederlanders die mee deden was het een beetje schamel, maar het blijft altijd leuk om met vliegvrienden uit heel de wereld op één locatie te zijn. In totaal waren we met 26 piloten.
Bij de eerste taak was het zeer lastig om weg te komen op de berg. De eersten die starten deden er heel lang over om weg te komen. Ondanks dat ik als ongeveer zesde wilde starten kwam ik op dat moment niet weg van de start. Na anderhalf uur in mijn harnas gewacht te hebben ben ik uiteindelijk van de noordstart gegaan. De thermiek die ik kon vinden was minimaal en zo stond ik met een mooie landing op het officiële Chabre Noord landingsveld.

De tweede taak werd na een uur vliegen gestopt, dat was super jammer omdat het weer niet echt goed mee werkte en er gevaarlijke situaties hadden kunnen ontstaan. Na de domper van de dag eerder waren de start condities beter en heb ik mijn start goed opgelet dat ik deze beter deed dan de dag ervoor. Ik had er namelijk opmerkingen over gekregen. Deze start was beter naar mijn gevoel, maar later kreeg ik toch nog opmerkingen dat de start beter was maar niet goed. Kortom aan de starttechniek moet iets geschaafd worden. Ik dribbel te veel ipv op een moment grote stappen te nemen.
Maar goed, na de start zat ik vrij snel op wolkenbasis en moest ik wachten tot de eerste startgate. Een paar keer zat ik samen met Jochen onder de sterk zuigende wolk. Rondje thermieken (+150 meter) en vervolgens langs de wolk weer wat afzakken om daarna weer onder de wolk omhoog te gaan.
Bij de start zat ik goed en ging het super rap. De donkere wolk net voorbij de Beaumont vond ik maar niets en mijn koers heb ik iets naar het oosten verlegd om er niet onderdoor te hoeven. Ik zag nog andere piloten er wel rechtstreek onderdoor gaan, maar dat vind ik maar niets. Bij het zweefvliegveld van Serres kreeg ik midden in het dal een paar mooie bellen en met die hoogte zou ik het eerste keerpunt makkelijk halen. Ik had hier wel wat vertraging op gelopen en dus vloog ik alleen richting en over het zweefvliegveld van Aspres, waar 7 piloten aan de grond stonden en ook nog piloten rondom in de velden.
Ik had de dag ervoor het snoer van mijn headset kapot getrokken dus ik dacht dat de taak al gestopt was.
Toch ging ik door richting het keerpunt, maar met op een gegeven moment -5 op mijn vario en vette tegenwind was het niet meer pluis in de lucht, ik ging ook landen op het zweefvliegveld. Allemaal delta’s waren hier niet volgens de regels geland, dat moet dus volgende keer beter om ons en ook hen niet in de problemen te brengen. Om de regel uit te leggen, in principe dien je te landen aan de noordkant van het zweefvliegveld, maar als het echt niet anders kan dan dien je onder de 200 meter niet meer over het kruis van de twee landingsbanen te komen en dien je in één van de vier sectors te blijven. Als je geland bent mag je niet met je delta de landingsbaan over steken en moet je er dus omheen lopen.

De derde taak lukte het me niet om vlak na de start een goede bel te vinden en zo stond ik op de vis in alle hitte mijn toestel af te breken.

Zo bij elkaar opgeteld was het voor mij een super teleurstellend resultaat, twee keer minimum distance.
ik geniet dan wel van het vliegen en alles er omheen, maar waar ik vorig jaar weer een stap had gezet in mijn resultaten door het goed te doen op het WK in Brazilië, zet ik dit jaar weer een stap terug.

Volgende week is nog het Brits Open, wellicht dat ik het tij hier kan keren?!

Mijn vlucht van taak 1, 2 en 3 op de DHV XC website.
Blog van André vd Akker

taak 1 NK taak 2 NK taak 3 NK