Na mijn rottige landing van vorige maand met het lieren bij de Buizerd, merkte ik de afgelopen maand dat het toch wel wat invloed had op mij. Terwijl ik de 2:15 durende rit naar Maillen reed bedacht ik me heel bewust welke precieze stappen ik als piloot maak bij de start en vooral de landing. De belangrijkste momenten zoals voldoende snelheid op final, moment van overpakken, goed hangen en correct flairen kwamen veelvuldig in een soort film aan mij voorbij.
Eenmaal in België waren er allemaal voor mij nieuwe piloten, op Tom en Bert na dan, in totaal 8.
Rustig opbouwen en elke onderdeel zorgvuldig extra checken, alles in orde.
Het weer was lekker, een zonnetje dat zijn best deed, maar de cirrus deed ook zijn best. Het was deze dag uiteindelijk een kwartier ligt thermisch, maar toen hing ik niet in de lucht.
Daar lag ik dan met alle stappen van het vliegen goed herhaald op mijn netvlies op de dolly. De sleeppiloot Stephan was nieuw voor mij, maar ik had hem bewust eerst even een aantal starts zien maken voordat ik ging vliegen.
De start ging gewoon soepel en door de krachtige motor van deze Dragonly zit je snel op hoogte. Hierna proberen de gebieden op de zoeken die het minste sink geven. Eenmaal op hoogte om aan het circuit te gaan beginnen weer eens netjes een downwindleg, een crosswindleg en een final. Vlak voor de crosswindleg flink snelheid erop en netjes tegen de wind in, daarna mezelf goed en duidelijk oprichten, overpakken, verder oprichten en rustig hangen tot de flair, die precies op het juiste moment was. Heerlijk weer eens even een start en vooral landing uit het boekje.
Mijn tweede vlucht was eigenlijk indentiek aan de eerste met een hele mooie landing.
En zo zit je weer twee-en-half uur in de auto met een super tevreden gevoel als seizoensafsluitingsvlucht.

Opbouwen voor  de start bij vliegveld Maillen deltavliegen Maillen