Er werd een 83km taak uitgezet naar het Oosten en terug. Het keerpunt lag vlakbij de LuftschiffHalle Tropical Island (de grootste zeppelin hal ter wereld). De sleep met de trikes gaat steeds beter. Eigenlijk maakt een trike of Dragonfly niet zoveel uit, zolang de piloot maar een goede is, want deze dient goed te anticiperen op wat er achter hem gebeurd.
Na het ontkoppelen was het even pielen om uberhaupt op hoogte te blijven en niet uit te zakken. Uiteindelijk kwam er een bel en zat ik bij een grote groep piloten te wachten voor de tweede startgate. Vlak voor de startgate moesten we nog een kilometer terugvliegen naar de startcirkel. Ik lag voorop en eenmaal na de start was het flink doorglijden. Ik werd ingehaald en deze piloot vond op de route een rommelbel. Hier ging ik weer snel weg en vloog ten Noorden van een enorm bos. Ik kwam lager en lager maar zag gelukkig op de route een 2tal delta’s thermieken. Ik kwam hier aan en ik kreeg de meest turbulente thermiekbel van dit seizoen. Handen stevig aan de bar, 37km wind en op naar boven! Hogerop werd de bel gelukkig wat minder turbulent.
Ik wilde vandaag onder de 2300 meter blijven omdat ik anders in airspace zou komen. Op 2100 meter verliet ik de bel. Hierna was het allemaal redelijk voorspelbaar, vlieg naar een wolk waar veelal al delta’s onder hangen en ik ging omhoog. Bij het keerpunt was een mooi gezicht om de Zeppelin hal te zien die momenteel wordt gebruikt als een mega zwemparadijs. Op de weg terug was er 15kmh tegenwind, maar wederom boven het bos ging het steeds lekker omhoog. Ik hield mijn Compeo (GPS+Vario) in de gaten en deze gaf aan dat ik het zou kunnen halen met een glijhoek van 1:12. Al snel bleek dat dit te optimistisch was. In de volgende thermiekbel maakte ik hier 1:9 van en toen begon mijn glij. Ik ging het wel halen, maar het was wel spannend, want draagt de lucht goed of niet. Boven Jutebog had ik nog wat thermiek waar ik doorheen vloog en zo kwam ik op 250 meter boven goal aan… alweer… yes !!
Op de grond zag ik 5 flexwings staan en na de landing bleek dat ik zeker top 10 gehaald zou hebben.
Vluchtduur: 3:46 uur
Maar…
‘s Avonds ging de discussie over airspace en dat we in een gebied waren geweest waar het maar tot 2000 meter mocht. Aan de ene kant wist ik het, aan de andere kant ook niet. In ieder geval werd de volgende ochtend bekend dat 12 piloten die erin haden gezeten nul punten voor de dag kregen. Wel erg jammer, een goede wijze les, maar ook terecht.
Geen gebruiker reactie op dit bericht
Geef een reactie.....