Het eerste van de drie weekenden was afgelast, maar deze zondag kon doorgang vinden in Maillen, België.
Er werd door Jochen een taak uitgezet van 92km en vervolgens hadden we twee dragonflies tot onze beschikking voor in totaal 15 piloten.
Het bleef nog lang stabiel in de lucht, maar uiteindelijk bleef Arne boven hangen en besloot ik ook te starten.
Het was een vrij rustige sleep, wat eigenlijk niet goed is omdat er dan weinig beweging in de lucht is. Na het ontkoppelen ben ik mijn sleepdraad verloren. Wel zonde, maar aan de andere kant, het breuktouwtje dat ik gebruik zit er dus niet voor niets.
Het was in het begin vrij lastig om uberhaupt boven te blijven. We zaten met een groepje van ongeveer zes piloten bij elkaar. Deze vonden uiteindelijk een bel en vertrokken. Ik bleef met Koos en Emiel achter. Na ook deze bel gevonden te hebben, heb ik een hele tijd met Koos samen gevlogen.
Deze raakte ik op een gegeven moment kwijt en heb ik een lange tijd alleen gevlogen. De thermiekbellen die er zaten waren vrij goed, zo ongeveer 2,5m/s (over 10 seconden), maar om ze te vinden was soms lastig. Vlak voor het tweede keerpunt (Fronville) maakt ik een foutje. Vlak voor het keerpunt vond ik een goede bel en besloot deze eerst te nemen en daarna naar het keerpunt te gaan. Ik liet mij echter 3km verder driften omdat ik visueel het dorp Hotton in mijn gedachten had.
Dus snel even het keerpunt nemen en weer terug naar hetzelfde gebied om weer in deze thermiekbel plaats te nemen.
Vanaf hier had ik op de route richting het derde keerpunt (Rochefort) het geluk telkens in een mooie bel terecht te komen. Het was ook goed opletten dat ik afstanden goed zou inschatten omdat er zoveel bos in deze omgeving is en je toch met flinke marge hier overheen wilt.
Voorbij Rochefort heb ik nog boven de soarstek gehangen waar ik op de grond parapenters zag wachten totdat de wind voldoende was.
Richting het Noorden (met Noorden wind) koos ik ervoor om iets meer naar het Westen te gaan omdat hier het bos iets smaller is en omdat hier enkele wolken stonden. Op dat moment kwam Kurt voorbij vliegen. Samen kwamen in een super goede bel om kwart voor zes. Na deze bel was het steken naar het Noorden. Ik vond geen enkele noemenswaardige thermiek meer en moest landen nabij Ronvaux in een grasveld waarin ik helling op kon landen.
Ik had bijna vier uur gevlogen en ik had 69km van de taak heb gevlogen. Ik werd hiermee 4de van de dag.
Dat ik nu wat beter presteer dan dat ik gewend ben, komt denk ik omdat ik meer rust heb gevonden en vroegere foute beslissingen herken en deze minder neem. Het vliegen op het geluid van de Compeo zorgt voor beter thermieken.
Mijn vlucht op de DHV XC website.
Uitslagen
Geen gebruiker reactie op dit bericht
Geef een reactie.....