Gisteren was zo’n dag dat het eens niet mee zat.
Welliswaar was de wind niet sterk wat het starten wat lastiger maakt, maar thermisch gezien was het een erg goede dag. Bij de Buizerd werden verschillende lange vluchten gemaakt en bij Stadskanaal werden meerdere vluchten van 100-150km gemaakt.
Waar ik tevreden over was, was mijn VG. Deze had ik de vorige keer aan de onderkant ligt ingesmeerd met Vaseline en dat scheelt heel veel. Wat dat betreft had ik dat beter eerder kunnen doen, want het effect van katrollen vervangen is veel geringer. In ieder geval gaat deze nu weer lekker soepel, al ben ik niet zo tevreden over het dunne VG touw.
Het starten aan de lier is bij mij altijd een aandachtspunt. Gisteren wederom en omdat ik dit weet heb ik een paar jaar geleden al aanpassingen gemaakt waar ik nu de nadelige gevolgen van ondervond. Voordat de kabel namelijk gaat lopen, doe ik al een stap naar voren om te lopen. Gisteren duurde dit moment wat langer, waardoor ik al lopend de kabel bijna aan het inhalen was. Kortom, voortaan wacht ik gewoon weer totdat de kabel beweging krijgt en ga ik dan lopen.
Het thermieken ging gisteren uiterst belabberd. Waaraan dit ligt weet ik niet precies. Nu moet ik altijd wel opletten dat ik netjes thermiek, een aandachtspunt dus, maar misschien de drukte van mijn werk die ik deze keer even niet van mijn af kon zetten of wellicht dat mijn vario nog steeds raar doet (zie vorige bericht). Ik heb hierin een instelling weer anders gezet. Gisteren had ik het idee dat mijn vario (van Aircotec) pas ging piepen op het moment dat ik de thermiekbel al uit was. De volgende keer ga ik maar eens op het geluid van mijn Brauniger af, want dit is gewoon slecht.
Vlucht 1 op de DHV-XC website.
Vlucht 2 op de DHV-XC website.
Vlucht 3 op de DHV-XC website.
Geen gebruiker reactie op dit bericht
Geef een reactie.....