Ik had het van te voren kunnen weten, bij weinig wind moet je niet gaan lieren bij de Buizerd, maar zo stond ik toch bij de Buizerd omdat het een beetje Oostenwind was en ik al jaren de wens heb om naar huis te vliegen. Dit is zo’n 70km. Ik had de avond ervoor nog goed op de luchtvaartkaart gekeken om alle CTR/TMA’s te bekijken zodat ik niet ergens zou vliegen waar dit niet mag.
De voorspelde NO-Wind bleek een ZO-wind te zijn ter plaatsen. Na opgebouwd te zijn aan de ene kant van het veld, kon alleen Bob op deze plek starten. Wij moesten naar de andere kant van het veld lopen. Ik had bij mijn start de wind licht van voren, helemaal prima. Goede start, goed overschakelen en ik kwam 130 meter boven de lier uit. Meteen terugvliegen met de kabel en op tijd weer indraaien. Kak, de kracht komt niet snel op de kabel, weer een aantal belangrijke meters gemist.
Ik moest telkens opletten dat ik niet onder de 100m zou vliegen. Uiteindelijk tot 80m gezakt.
Uiteindelijk moest ik na twaalf trappen, ja u leest het goed, twaalf trappen stoppen met lieren omdat de motor problemen ging geven. Ik merkte dit al aan het begin, de kracht viel weg en ik werd geen enkele keer met volle kracht omhoog getrokken.
Ik vermoed dat de motor zoveel snelheid moest maken door het gebrek aan wind dat de kracht hoger in het toerental minder wordt.
Op 350m hoogte ging ik van de kabel en op zoek naar de thermiek die er toch moest zitten. Maar bij de eerste piepjes die ik hoorde van mijn vario vroeg ik me af of mijn vario ziek was ofzo. Het waren hele zielige piepjes. Shit dacht ik, dat heb ik al eerder gehad, dan is er mini bugje in het variomenu (ipv toonperiod: 3 staat er dan een Japans-achtig-teken). Snel zette ik het geluid van mijn Compeo aan, maar het was al te laat, ik zat te laag en moest snel terug naar het veld om daar te kunnen landen. Met een mooie landing stond ik weer netjes op de grond. Einde dag !
Mijn vlucht op de DHV XC website.
Geen gebruiker reactie op dit bericht
Geef een reactie.....