Bammm… 8 uur briefing…. Bamm om 8:15 naar boven…. Bamm om 9:30 opgebouwd. En dan…. rondhangen, ouwehoeren, kijken naar andere vleugels en naar wat er gaande is met ongeveer 90 deltavleugels boven op de berg.
Het is nog redelijk georganiseerd boven, al was de briefing wel een rommeltje. Dit vond plaats op een hoekje, waarbij 10 piloten het taakbord konden zien en 80 piloten aan elkaar vroegen of ze iets zagen van het taakbord.
De taak werd een 135km heen en terug naar Sillian (vlakbij de Italiaanse grens). Veel piloten gingen al anderhalf uur voor de eerste startgate de lucht in, dit vond ik wat overdreven. Uiteindelijk ging ik driekwartier voor de eerste startgate om 12:45 de lucht in. De startcirkel lag op 4 km van de start, dus tijd genoeg om op wolkenbasis te komen.
Dit ging dan ook prima en een paar seconden voor de start ging ik over de startstreep (hopelijk jump-the-gun). Onder de wolken door over het tochtgat richting Lienz. Na het tochtgat was het nieuw voor mij. Ik zat vlak achter de eerste gaggle en volgden waar zij heen gingen. Eerst naar een ridge waar ik maar net op tophoogte aankwam en daarna naar Zettersveld, waar het bamm met +4 omhoog ging. Hierna een flinke oversteek naar de andere kant van Lienz. Boven de Hochstein ging het weer hoog. Hierna had ik het idee dat er wel goede lijnen zouden zijn naar Sillian. Dit bleek enigsinds zo te zijn, maar ik vertrouwde er teveel op. Ik kwam lager en lager, terwijl ik thermiek had over geslagen. Ik moest in de vecht stand, maar het was te laat. Even later stond ik bij Sillian op het lokale parapente landingsveld.
Later zag ik in de tracklogs bij die van Gijs Wanders en Corinna Schwiegershausen dat het maar heel weinig hoogte verschil was of ik het had het wel gered om weer thermiek te pakken bij Sillian, om precies te zijn 140 meter.
Tevreden dat ik weer lekker gevlogen heb, balen dat ik wederom naar redenen moet zoeken waarom ik geen goal heb gehaald. Ik heb wel het gevoel dat de drempel waar ik tegenaan zit te hikken steeds dichterbij komt. Nog even en dan lukt het vaker wel dan niet.
Oja, bij mijn landing viel ik op het laatst, al lopend, in mijn A-Frame en zag ik bij het afbouwen dat mijn kiel wederom beschadigd is. Weliswaar deze keer een deukje, maar hij dient weer vervangen te worden…. kettchingg !
Uitslag Taak 1.
Mijn vlucht op de DHV XC website.
Wedstrijd website.
Geen gebruiker reactie op dit bericht
Geef een reactie.....