Wat een prachtige vliegdag was het vandaag. Een ZW wind van 10-15km/uur, welke dan recht op de startplek Kovk staat. De wolkenbasis lag ongeveer op 1900 meter.
We waren om 10:45 op de berg en om 11:15 stond mijn delta op. Pas om 12:30 briefing dus tijd genoeg om te praten en gein te maken met andere piloten. Manfred Trimmel ging als eerste de lucht in. Hij ging goed omhoog en de rest dacht toen ook, let’s go. Binnen 15 minuten was zowat iedereen in de lucht voor een 54km taak. Heen en weer in de vallei met een laatste keerpunt een kilometer of acht van de berg af. Bij de startgate zat ik er redelijk bij maar de snelsten kon en wilde ik niet bijhouden. Deze gasten knalden met hoge snelheid langs de ridge, waar ik toch wel wat marge in bouwde om de taak uit te kunnen vliegen. Na het eerste keerpunt maakte ik wat achterstand goed door niet langs de ridge te vliegen, maar een goede lijn te volgen half het dal door. Ik kon zelfs hoogte winnen bij het steken. Om te voorkomen dat ik op dezelfde plek als gisteren zou stranden maakte ik vlak voor de volgende ridge nog 200 meter hoogte om zeker boven de ridge uit te komen. Hierdoor zag ik de eerste gaggle niet meer voor me vliegen. Ik kon deze ridge naar het tweede keerpunt vliegen zonder te draaien en na het tweede keerpunt ging dit ook prima. Om te zorgen dat ik bij de startplek weer op tophoogte aan zou komen heb ik nog wat extra hoogte gepakt om vervolgens iets West van de start weer flink hoogte te pakken. Hierna had ik het één-na-laatste keerpunt snel te pakken.
Maar hoe nu verder naar het laatste keerpunt. Een eindje West van de startplek zat ik op 1200 meter en twijfelde ik of ik in één keer naar het laatste keerpunt zou steken of een andere route zou nemen. Even verderop zag ik iemand gaan steken en deze zat nog lager dan mij ook. Mijn twijfel werd hiermee weggenomen en ik ging er ook voor. Ik had alleen flinke sink en kon het keerpunt niet meer veilig halen. Ik had geen zin om in de wijnvelden of een Electriciteitsmast mee te pakken als ik te laag zou komen. Ik koos ervoor om in een giganstisch veld te landen.
Helemaal prima, alleen jammer dat ik de taak niet heb uitgevlogen. Ik hoorde later dat er ook piloten eerst weer naar de tweede ridge waren gevlogen om vanaf hier het laatste keerpunt te pakken.
Ik ben in ieder geval blij dat ik een lekkere 1:45 uur durende vlucht heb gemaakt en 48km heb gevlogen. De score voor de wedstrijd is niet wat ik hoopte, maar ik heb weer geleerd van mijn fouten.

Mijn vlucht op de DHV XC website.

taakbord taak 2 taak 2 Aeros Winterrace kaart bomen afgebroken door regen welke bevroor en de takken te zwaar werden landings veld uitzicht richting Kovk