Al om kwart over 6 ‘s ochtends zat ik op zaterdag in de auto richting Stadskanaal. Even over negenen kwam ik aan. De wind zag er stevig uit, maar niet te hard, wel een beetje cross, dat zou wel goed moeten komen en dat kwam het ook. Na een fijne sleep werd ik vlakbij een bel afgezet. Erg hard ging het niet omhoog, wolken waren spaarzaam en heel klein. Telkens kwam ik een klein beetje hoger, maar hoger dan 650 meter ben ik niet gekomen. Ik zag Gijs ongeveer 100 meter onder me zitten, maar al snel zaten we samen rondjes te draaien en drifte was zo op koers. Niet veel later zag Gijs Tanno een kleine stukje upwind flink stijl draaien. Ik ging er ook achteraan, maar aldaar was het wel iets, maar ook niets. Tanno besloot te gaan steken en ik had ook zoiets van, moet ik hier nu tot aan zonsondergang rondjes blijven draaien of ga ik ook steken. Zij aan zij stak ik met Tanno richting Musselkanaal, Gijs bleef achter. Mijn idee was dat er bij dit dorp wel ergens een belletje vrij kwam. Dit was ook wel het geval, maar door de harde wind en de lastige thermiek kon ik en ook Tanno dit maar moeilijk centreren. Ondertussen was Gijs boven ons in de dit mini belletje gekomen. Het was niet veel soeps, dan maar verder zoeken. Ondertussen zag ik Tanno al ergens landen en met Gijs zat ik op 150 meter nog in wat lastige heftige plofjes te draaien. Dit werd hem niet, dan maar landen bij Tanno. Ik lande er netjes en Gijs ook. Niet veel later kwam Coen er ook bij en nog even later kwam Ruud er ook nog. Het bleek een lastige dag. De taak van 61 km werd door niemand gehaald. Jochen werd eerste deze dag met 25km. Ik werd gedeeld zevende met 9km.
In de loop van de week heb ik de tracklogs van anderen zitten bekijken. Eén ding viel me op dat er toch wel thermiek zat bij Musselkanaal, alleen had ik iets verder naar het Oosten van dit dorp moeten vliegen. Zodoende had ik in het tochtgat tussen Jipsingboermussel de warmte van het dorp kunnen oppakken.
Zo probeer ik van elke vlucht toch weer iets te leren om beter te worden.
‘s Avonds zijn we met iedereen bij de Italiaan gaan eten, dat was gezellig en daarna slapen achter in mijn Berlingo. Dwars paste ik er precies in, dat kan ik dus vaker doen.
Op zondag werd er een taak uitgezet van 42km. Naar Ellertshaar en terug. Ik had in eerste instanatie weinig hoop dat het deze dag iets zou worden. Er was volledige afscherming en als het zonnig zou worden, dan zou de wind flink aantrekken waardoor het niet meer vliegbaar zou zijn.
Ik heb lang gewacht met opbouwen, maar op het moment dat ik Rob niet alleen een glijvlucht zag maken, maar ook wat zag thermieken was ik binnen 45 minuten opgebouwd, gechecked, alles ingepakt en klaar om te vliegen.
Ondertussen kwam er af een toe een zonnestraaltje door het dichte wolkendek, misschien dat het toch nog wat ging worden.
Wederom na een fijne sleep in een bel afgezet, dat ging lekker. Even later zat ik met Tanno in dezelfde bel te draaien. Toen ik op wolkenbasis was ben ik ook gaan steken. Het ging heel de tijd prima eigenlijk. Thermieken, upwind steken, thermieken. Totdat ik eigenlijk een bel niet voldoende naar boven door ben gedraaid, na het steken kwam ik boven Buinen uit op 300 meter. Daar heb ik nog wel zitten zoeken en vond ik wel wat, maar onvoldoende om weer hoog te komen. Ik moest landen.
Niet veel later kwam Ruud alweer bij mij landen. Ik had geen retrieve geregeld, maar ook vandaag werd het weer opgelost. Rob kwam ons ophalen, dat is fijn!
Deze dag ook weer niet echt ver gevlogen, maar ik heb het wel naar mijn zin gehad en daar gaat het om!
11de van de dag werd ik, 11de sta ik in het algemeen klassement. Volgend weekend naar België of naar Duitsland.
Mijn vlucht zaterdag op de DHV XC website.
Mijn vlucht zondag op de DHV XC website.
– Uitslag dag 1
– Uitslag dag 2
– Klassement
Geen gebruiker reactie op dit bericht
Geef een reactie.....