Vandaag werd er gevlogen op Aspres, vanwege de West component in de wind. Dit is een rit van een uurtje en de weg naarboven is niet al te best. We zaten wederom met 5 personen in Gijs zijn auto, met 4 vleugels bovenop en ondanks dit topgewicht, wist zijn Toyota het goed uit te houden en moesten we maar 1 keer uitstappen vanwege een flinke hobbel in de weg.

Bovenop was het weer een weerzien op één van de mooiste plekken om te starten. Het is lekker ruim en het uitzicht is schitterend. Er werd een taak uitgezet van 77km. Richting Hungry, dan terug Genis en dan naar de camping. De wind verwachting was ZW en in de loop van de dag naar NW. Ik vond het moeilijk om te bepalen welke route ik nu moest gaan vliegen. Uiteindelijk koos ik voor de omweg door eerst naar het Zuiden te vliegen. Deze oversteek is korter en tevens zag ik daar ook al andere delta’s hangen. Vanaf 2600 meter stak ik over en kwam op 2000 meter aan. Dit was hoog genoeg om nog wat te vinden en weer verder te steken, maar ik had een probleem.
Ik kwam namelijk moeilijk hoger en tevens wist ik niet zeker of ik al in de startcirkel zat. Om zeker te zijn ben ik maar terug gevlogen, dat was iets meer dan 2km. Op de ridge hier bleef het moeilijk en de delta’s die hier nog hingen zaten in niks te draaien, wat een kneuzen dacht ik. Uiteindelijk weer op 2000 meter ben ik gaan steken richting Serres en gokte ik erop dat de berg ten Oosten van Serres vanwege de Zuidenwind wel thermiek zou geven. Gelukkig klopte mijn idee en wist ik weer naar boven te draaien tot aan 2500 meter. Toen verder steken richting de Genis. Hier kwam ik op ruime hoogte aan, maar de thermiek hier stelde niet al te veel voor. Ik kon in ieder geval op dat moment niet het geduld meer opbrengen om te blijven proberen en ben op 1800 meter gaan steken richting de Hungry. Hierna stond ik weer snel aan de grond vlakbij een groot waterbasin/meer.
Mijn landing was bijna helemaal goed, alleen had ik niet genoeg puf meer in mijn armen om snoeihard uit te flaren. Vanavond goed eten en weer op tijd naar bed om zodoende weer energie te krijgen. Gelukkig werkt mijn lichaam redelijk goed mee na 6 weken redelijk in rust te zijn geweest. Het is in ieder geval een mooie opwarmer voor het NK volgende week. De weers voorspellingen zijn in Tolmin nog niet al te best, hopelijk valt het mee.
De leercurve is ook goed:
Dag 1: de ridge verder volgen want daar stond de wind en zon op het Zuiden
Dag 2: Om de D’Ajour heen vliegen via Ou
Dag 3: beter start moment kiezen (dus wanneer de toppers gaan)
Dag 4: De energie zoeken om dat kleine thermiek belletje toch te pakken en die paar honderd meter (in dit geval 400 meter) extra te pakken, waardoor ik oversteek naar de Hungry wel had gehaald

Taakbriefing even wachten voor de start met de deltavlieger Gaggle op Aspres Stilleven met deltavliegers Belgisch Open 2011 - Taak 4