Afgelopen dagen heb ik niet echt lang kunnen vliegen, maar ik ben er wel veel mee bezig geweest.
Zaterdag zou ik gaan lieren, maar ik was niet 100% in orde, dus heb ik me afgemeld.
Zondag was een prachtige dag. Er was een goede wind uit het Noord Oosten en er waren niet zoveel aanmeldingen. Op het moment dat ik wilde starten deed mijn vario/gps het niet, net op het moment dat het eigenlijk goed begon te worden. Vervolgens ben ik uit de start gestapt en heb ik mijn oude vario weer aan de praat gekregen met een paar batterijen die ik van Alexander mocht lenen. Na het starten zat ik na een 3-tal trappen al op 500 meter en ben ik snel richting het kanaal (richting Beekse Bergen) gevlogen omdat het met deze wind daar vaak los komt. Her en der vond ik wel een paar belletjes, maar na een paar rondjes was ik deze alweer kwijt. Uiteindelijk stond ik toch aan de grond.
Mijn tweede vlucht was weer anders. Na twee trappen zat ik op 300 meter en vond ik bij het indraaien om terug te gaan vliegen een thermiekbel. Ik klikte me snel uit en kon nog een rondje thermieken en toen was het alweer weg. Een paar minuten later stond ik aan de grond. Hier baalde ik stevig van, want waarom moest ik nou zo eigenwijs zijn om me op 300 meter uit te klikken en wel te denken dat ik meteen naar boven zou gaan?! Eigenlijk had ik naar 500+ moeten gaan, dan had ik veel meer tijd gehad om weer te gaan ‘scannen’ bij het kanaal en had ik veel grotere kans gehad om een goede thermiekbel te vinden om zo overland te kunnen gaan.
Tanno en Rob de Regt hebben wel goed weg kunnen komen vanaf het lierterrein van de Buizerd in Moergestel.

Maandag heb ik mijn vario/gps weer werkend gekregen, door hem uit elkaar te halen en de batterij even een zetje te geven met een andere oplader.
Uiteindelijk deed hij het weer, maar mijn vermoeden is dat het gewoon een contact was dat even niet goed werkte, want de batterij was gewoon vol.

Aangezien ik de ‘oude’ Z8 van Martin zou overnemen had ik met hem afgesproken om dinsdag naar Bruinehaar te gaan om een proefvlucht te maken. 2,5 uur en 240km verder kwam ik aan in Bruinehaar. Wat me opviel is dat het een enorm groot terrein is met twee lierbanen. Eén van Noord naar Zuid en één van West naar Oost.
De wind was vrij fors en precies NO. Terwijl Martin zich gereed had gemaakt, gestart en vervolgens anderhalf uur had gevlogen, werd de wind nog harder, werd het nog turbulenter en werden de omstandigheden om een proefvlucht te maken eigenlijk te heftig. Na de landing van Martin werd besloten het lierterrein te sluiten vanwege de heftige omstandigheden. Martin had moeite om naar beneden te komen en zijn landing was prima, maar zag er heel voorzichtig uit.
Ik vertelde dat ik naar Bösingen zou gaan en vervolgens naar Füssen volgende week. Martin gaf me zijn Z8 mee zodat ik in Bösingen rustig kan proefvliegen. Eerst werd er nog een hanglus aan gezet en werd het VG koort vervangen.
Na een lange rit naar huis heb ik eerst even gewogen wat deze Z8 nu weegt, dat is 38kg, dat scheelt dus mooi weer 2kg.