Vanochtend hing de Cucco in de wolken en waren de berichten dat er een weers verandering bezig is.
Eenmaal boven op de Cucco was de wolkenbasis nog steeds onder starthoogte en stond er al een stevig windje. Bij de briefing werd er een korte taak uitgezet van 86km, waarbij alle keerpunten in de buurt lagen. Het window ging om half 1 open en al lerend van gisteren ging ik om 10 over half 1 de lucht in met aardig wat wind, wat Cucco eigen is. Na de start ging het redelijk omhoog maar iedereen was zoekende naar de echt goede termiek. Ik zat voor de stargate bij de eerste Gaggle, maar deze verplaatste zich ineens richting dal en ik was de aansluiting kwijt en dus ook de eerste starttijd met deze gaggle. Dan maar afwachten en na een goede bel zat ik op 2000 meter en vlak bij de 2de startgate. Vanaf toen glijden richting de windmolens, waar het eerste keerpunt lag. Na wat pielen voor de windmolens ging het niet echt super omhoog, dus besloot ik na een paar rondjes verder te vliegen. Vlak voor dat het echt laag werd vond ik voor de grote stad x een goede bel die mij weer hoog genoeg bracht om de stad te passeren. Toen werd het even echt moeilijk, want vlak daarna zat het tweede keerpunt en dat moet je hoog genoeg aanvliegen, anders sluit je jezelf op. Alleen de termiek om hoog genoeg te komen was moeilijk te vinden. Na 5 minuten wachten had ik hem te pakken en draaide ik weer naar 1900 meter, hoog genoeg om het keerpunt te ronden en tijdens het glijden ernaartoe zo af en toe wat hoogte te pakken door langzaam te vliegen door kleine belletjes heen. Op de terugweg zat er geen termiek meer bij de plek waar ik zojuist omhoog kwam. Dan maar door vliegen, richting een afgraving, daar kwam ik vrij laag op 1100 meter aan en er moest daar gewoon wat zitten en ja hoor, eerst tot aan de kam van deze ridge moeilijk omhoog, maar daarna ging het snoeihard met 3m/s omhoog tot aan wolkenbasis op 2100 meter.
Toen meteen doorsteken tot over de windmolens, hier achter ging het ook weer hard omhoog en op naar de Cucco weer. Voor de Cucco weer hetzelfde verhaal. Kortom, het was niet echt moeilijk. Na het ronden van het volgende keerpunt bij Costacciaro was ik alweer snel terug voor de startplek en toen zat ik in dubio. Het dal werd namelijk donker, Anne-Marie was onderweg vanuit Rome en het officiële landingsterrein lag vlak onder me. Ik heb besloten om nog een klein stukje door te vliegen voor de afstand en toen te landen op het officiële landingsterrein.
Op het landingsterrein was het ligt thermisch, dus bleef ik maar doorvliegen. Maar uiteindelijk kwam het allemaal goed en stond ik op de grond met een iets minder mooie landing.
Ik heb vandaag 45km gevlogen van de 89km. Wel jammer aan de ene kant omdat er meer in zat, maar aan de andere kant heb ik heerlijk gevlogen en er een goede gevoel over.
Ik merk wel dat mijn lichaam aan de top van zijn mogelijkheden ligt en dat als ik ooit beter willen vliegen mijn conditie beter moet zijn zodat ik beter herstel. Tevens zal ik meer moeten vliegen om nog meer ervaring op te doen, zodat ik de verschillende omstandigheden beter kan inschatten en op anticiperen. Alleen zo kan ik meer overland kilometers maken en sneller vliegen om zodoende taken te ronden of meer kilometers te maken. Immers, een dag heeft in principe alleen goede termiek tussen pakweg 1 en 5. Als ik nu 15 tot 20 km per uur overland vlieg dan heb ik meer dan 4 uur nodig. De toppers deden er vandaag een krappe 2 uur over. Dat is dus 40km per uur. Dit doen ze voornamelijk door glijlijnen te vinden, die ervoor zorgen dat ze zonder hoogte te verliezen en te draaien toch de kilometers maken.
Kortom, ik ben tussen dit geweld nog echt een beginner en heb nog veel te leren. Maar dat maakt niet uit. Je moet niet teveel willen. Ik vind zowieso dat mijn leercurve deze vliegvakantie enorm is geweest.
Terwijl ik dit zit te schrijven op het station van Fossato, komt Anne-Marie zo aan en gaan we zometeen uit eten met Ad. Ad wil mij nog steeds trakteren op een etentje als dank dat ik hem 2 jaar geholpen heb bij zijn crash op Aspres in Frankrijk.

Online vluchtgegevens bij dhv.xc.de