Wat een maffe vliegdag was het gisteren bij de Buizerd. Ik heb drie starts gemaakt en bij alle drie moest ik door materiaalproblemen van de lier de vlucht vroegtijdig afbreken.
Bij mijn eerste vlucht schoot de beveiliging op de tweede trommel van de lier eruit. Dit had als gevolg dat de kracht op de lier gehalveerd werd. Dit gebeurde net op het moment dat ik los kwam van de grond. Het enige wat ik kon doen is een buikschuiver maken en mijn bottombar als een skid te gebruiken. Ik zelf en mijn materiaal hadden niets.

Bij mijn tweede vlucht had ik kabelbreuk op de Mylar lierlijn terwijl ik in mijn vierde trap zat en dus ver achter het veld zat. Ik ben met een paar honderd meter kabel aan mijn toestel over het veld heen gevlogen om ervoor te zorgen dat de kabel niet over de weg zou belanden. Het enige wat ik hier zelf verkeerd deed is door de kabel niet van mezelf los te maken. Mocht de kabel namelijk blijven haken ergens op de grond, dan wordt loskoppelen mogelijk wat lastiger. Volgende keer dus losmaken en in mijn hand nemen.

Bij mijn derde vlucht had ik kabelbreuk in het gele eindstuk van de lierlijn, wat als verzwaring van kabel dient als deze los is van de piloot. Deze kabel is schijnbaar nog nooit kapot gegaan. Wederom vloog ik in mijn vierde trap en ben ik met dit stuk kabel tot boven het veld gevlogen om te ontkoppelen. Naderhand moest ik zelf dit eindstuk gaan zoeken, omdat niemand anders het had zien vallen.

Ik heb over bovenstaande feiten natuurlijk wel een mening, maar daar ga ik mijn eigen blog niet mee bevuilen.
Ik zeg echter wel Ć©Ć©n ding: VEILIGHEID EN ONDERHOUD (of zijn het er dan twee šŸ˜‰ )

Eindstuk gele eindstuk van de lierkabel door midden