Toen we vanochtend bij HQ aankwamen had Tanno wat nieuwtjes. Ten eerste had de weer an verteld dat er een substitutie inversie zit op 1800m en hij dacht dat we voor niets naar boven gaan. Het andere nieuwtje was dat de snoep en ballonnen meekregen van de organisatie om kinderen bij een buitenlanding zoet te houden. Dit vanwege de ervaringen van piloten en omdat een dorp bij kp8 nog al bekend staat als lastige inwoners. Tevens werd de politie en het leger ingezet bij dorpen waar eventueel problemen konden ontstaan.
Boven op de berg leek het mee te vallen en we kregen een leuke taak van 89km. Het starten van de piloten ging vrij rap en bij mijn start ging het ook goed omhoog.
Het waa vrij druk en een Rus op mijn hoogte kon echt niet draaien, uit de buurt blijven dus. Tegen het plafond aan koos ik ervoor naar een gaggle iets ten Zuiden te gaan. Achteraf niet slim, want de thermiek was zeer turbulent daar en tevens zat ik lager. Toch ging ik maar achter de anderen aan en moest ter hoogte van HQ in een prutbelletje omhoog. Toch maar snel verder toen want de eerste gaggle zat maar een paar km naar het Oosten. Maar natuurlijk haalde ik die nooit bij en moest de rest van de dag meestal in mijn eentje, af en toe met anderen, blijven vechten om hoog te blijven. Eén keer heb ik vrij laag gezeten, maar gelukkig kon ik weer omhoog komen. De bellen die pakte waren meestal door onder een paar vleugels door upwind te vliegen en dan maar hopen dat ik de bel ook zou vinden. Het ging dan ook niet snel vandaag, ik pakte alle thermiek die ik kon vinden. Over de radio hoorde ik dat de anderen voor me lagen en van Gijs hoorde ik al snel dat hij op goal stond. Tussen keerpunt 1 en 2 ging het vrij rap, ook omdat ik daar nog een goede bel vond. Onder me zag ik op diverse plekken delta’s aan de vrond staan. Voor kp3 moest ik tegenwind vliegen en ik moest nog een bel hebben om het te halen. Ver voor me zag ik een delta draaien en uiteindelijk ver onder hem kon ik in dezelfde bel naar boven. Richting kp3 droeg het goed en bij dit keerpunt kon ik zelfs nog een bel pakken. Het ging alleen niet meer zo rap omhoog, dus rustig blijven draaien. Rond de 2600m hield dit op en ben ik gaan steken richting goal met nog 22km te gaan. Ik hoopte dat ik bij een bergruggetje nog iets aan hoogte kon pakken, maar dat zat er niet, het was al rond 17:15. Al laag vloog ik nog over een prachtige rivier In een kloof. Helemaal groen met akkers daar. Ineens zag ik een delta bij een weg staan, daar zet ik hem ook neer bedacht ik me. Degene die al geland was, was zo vriendelijk om de windrichting aan te geven, waardoor ik toch nog een redelijke landing had.
Ik sta daar in een veld in het niets en toch zijn er binnen 5 minuten weer kinderen. Gelukkig waren de andere piloten ( het waren er inmiddels totaal 4) druk met die kinderen bezig en kon ik rustig inpakken. De retrieve liet nog even op zich wachten, dus zit ik dit berichtje te typen zoals je op de foto ook kunt zien.
Ik ben erg blij met mijn vlucht vandaag. Eindelijk komt er weer eens iets normaals uit en sta ik een paar kilometer voor goal. Dit doet me goed !

Uitslag taak 6.
Vlucht op de DHV XC.