Ondanks de paar procent dat ik het nog beter heb willen doen, heeft het niet gebracht waar ik op gehoopt had.
Ik ben 2 keer gestart en 2 keer niet van Berg Ali weg kunnen komen. Vandaag was dit samen met nog 20 anderen.
Er zijn een aantal factoren die parte spelen, zo is de latere starttijd omdat ik in de achterhoede sta niet handig. Er staat veel crosswind bij de start, dus voordat iedereen eraf is ben je ruim een uur verder. De thermiek bij de berg heeft een enorm verzet dus als je een paar honderd meter te pakken hebt, dan heb je aan het einde van de bel de keuze, of je gaat overland, of je vliegt terug naar de start en dan kom je op 100 meter boven de start weer aan. Op zo’n moment is het keuzes maken en ook andere dingen doen, want het doel is immers weg te komen van de berg. Tijdens mijn tweede vlucht had ik de mogelijkheid dingen te proberen, maar uiteindelijk was dit niet voldoende om overland te gaan.
Er stonden toch 8 man op goal, maar de winnaar van de dag ontvangt maar 350 punten hiervoor. Nu zijn deze piloten vele malen beter dan dat ik ben, maar wat doen ze dan essentieel anders, dat ze wel zo ver komen? kortom, waar maak ik dan de fouten? Had ik idd verkeerde starttijden, thermiek ik niet goed genoeg, is mijn strategie minder? ik kan mijn vinger er nog niet op leggen en dat hoop ik toch wel spoedig te doen, want dit schiet niet zo op. De komende twee dagen zijn ongeveer hetzelfde weer en ik ben niet van plan wederom onderaan het veld te staan, laat staan dat ik voor een tweede keer moet starten. Deze energie kan ik beter gebruiken in het vliegen vanaf mijn eerste start.
De andere Nederlandse mannen hebben ook allemaal minimum-distance, dus kortom, we hebben alle vier een kak-dag.
Vandaag was Frouwke Kuijpers, de topsport coordinator van de KNVvL mee om te zien hoe het gaat tijdens een grote deltavlieg wedstrijd. Ik hoop maar dat we toch nog een positieve indruk hebben achter kunnen laten op deze eerste dag ondanks onze prestatie en naderhand toch enigsinds tijdelijke negatieve uitdrukkingen.
Vannacht goed slapen en morgen gaan we met goede moed weer proberen ‘slands eer hoog te houden !

Vlucht 1 op de DHV XC.
Vlucht 2 op de DHV XC.