Afgelopen nacht goed geslapen, maar ik werd nog redelijk verrot wakker van de inspanning de dag ervoor. Ik zat zelfs te denken om niet te gaan vliegen, maar na een heerlijk zoet Italiaans crossantje, voelde ik me wakker en weer beter. Dus die gedachten was snel weg.
Wel vandaag Gatorade in mijn camelbak gedaan, tip van Koos gisteren.
Ik was al vroeg op de Cucco 10:15 en had zeeeen van tijd om op te bouwen en wat te relaxen.
Vandaag wilde ik wel vroeg starten, want dan kan ik tenminste goed afkijken bij de toppers (nog een tip van Koos). Ik starte toch nog vrij laat om half 2, terwijl de eerste startgate om 2 uur was. Maar na de start ging het meteen keihard omhoog en zat ik zo op 2000 meter. Meteen door weer naar het Zuiden, deze keer over de windmolens heen, richting de Gaggle die daar al hing.
Ik sloot onderaan aan, maar kon me goed omhoog draaien. Iedereen links draaiend, behalve een Atos, die op mijn hoogte rechts zat te draaien. Om 2 uur precies alle delta’s dezelfde kant op richting eerste keerpunt. Ik zat toen bij de 2de gaggle en kon redelijk mee komen, maar was ze bij het eerste keerpunt alweer kwijt. Maar het ging goed omhoog tot aan keerpunt 2, telkens draaien tot aan 2200 meter en dan weer zakken naar 1500meter om weer een bel te pakken. Na het 2de keerpunt ging ik onder een grote donkere wolk door die mega zoog, dus mijn vario ging over zijn nek van de piepjes.
Daar zat ik dan op 2400 meter en het werd lekker koud, ongeveer 9 graden. Gelukkig ging ik al door de flarden heen en was ik al onderweg richting Scheggia (ongeveer 30 km naar het Noorden). Halverwege moest ik alleen ontzettend nodig piesen. Tsja, dat werd voor de eerste keer plassen in de lucht. Dat ging dus niet makkelijk. Eerst je gulp vinden met 1 hand zonder te kijken, dat lukte aardig, maar vervolgens met handschoenen aan, je piemel vinden en door de gulp heen trekken dat was een hele opgave. Eenmaal buiten voelde dat mega koud en kon ik niet meer plassen. Beiden handen rustig op de bottombar en wat ontspannen en ja hoor na een halve minuut kwam het eindelijk. Een hele fontein die naar mijn gevoel een minuut duurde. Volgens mij zijn mijn knieen een klein beetje nat geworden, want na het plassen had ik koude knieen.
Ter hoogte van de Cucco ging het super makkelijk omhoog tot aan Scheggia en weer zat ik onder een donkere wolk en over en door de flarden heen. Op 2300 meter ben ik toen over gestoken naar Gubbio. Ongeveer 200 meter boven de ridge daar kwam ik aan en had meteen een bel te pakken die me weer naar 2200 meter bracht. Hoger wilde ik niet echt komen want er is een vliegrestrictie van 1800 meter + 500 meter marge. Dus die 100 meter spelling wilde ik wel graag houden. Vanaf Gubbio was het 7 km naar het Noorden naar een dorpje. Vanaf daar weer snel terug naar Gubbio, waar ik in dezelfde bel als vlak daarvoor plaats nam. Deze keer alleen niet zo sterk meer omdat het inmiddels al 5 uur was. Ik heb toen een half uur gedraaid en gelukkig wel weer naar 2200 meter. Vanaf daar de keuze gemaakt om richting landingsterrein te vliegen en niet richting de ridge van de Cucco (achteraf niet moeten doen, maar ik dacht dat de termiek zo’n beetje op was). Eenmaal bij het landingsterrein had ik nog 600 meter hoogte over en ben ik verder gevlogen richting het laatste keerpunt, 7 km ten Zuiden van het landingsterrein. Maar ik had weinig hoogte meer en er was nagenoeg geen bruikbare termiek meer. Uiteindelijk heb ik mijn delta vlak onderaan de berg gezet waarop de windmolens staan. De landings was ok, maar niet zo mooi als de dag ervoor.
Dit moest wel een mega vlucht geweest zijn, in ieder geval meer als 100 km, dus weer een PR.
De gatorade was echt super, want ik voelde me veel beter in de lucht en nu ook voel ik me wel moe, maar niet zo verrot als gisteren.
Na het uitlezen van mijn vario, heb ik van de taak van 120 km, 107 km gevlogen…yessss…. En 4:15 uur gevlogen.
Op HQ alle verhalen van de anderen gehoord en na een verdiend biertje aldaar een lekker makkelijke pasta op… dat vult.
Vanavond zat ik wel weer heerlijk slapen en ik ben benieuwd of ik bij het slapen gaan weer heel de tijd vario piepjes in mijn oren hoor.

Online vluchtgegevens bij xc.dhv.de