De laatste vliegdag van deze wedstrijd. De voorspellingen zijn goed, heel erg goed zelfs, op het puntje na dat men NW-wind voorspelt welke aan het einde van de dag zelfs erg krachtig kan worden.
Eenmaal op de berg is hier niets van te merken. Ik wil wat vroeger starten dan de eerdere dagen en sta achter Daphne klaar om te starten. Terwijl Daphne al met moeite weg komt omdat de wind telkens alle windrichtingen geeft, sta ik eerst 20 minuten op de startplek te wachten voordat ik mijn toestel uit de startrij haal. Ik vertrouwde het niet en achter af gezien was dit slim. De NW component wordt steeds krachtiger en verdrinkt de thermiek die tot dan toe de wind Zuidelijk maakt.
Vervolgens onstonden er door deze Westenwind regelmatig ‘dust-devils’ (mini wervelstormpjes). Gelukkig kunnen de deltavliegers nu aan de ketting, anders was het voor sommige vleugels vast slecht afgelopen.
Na 2 uur wachten op de Chabre uiteindelijk aan de Noord zijde gestart, waar inmiddels de wind perfect op stond. Hellaas was ik meer gefocussed om deze vakantie goed af te sluiten dan dat ik nog met de taak bezig was. Uiteindelijk stond ik dan ook na 10 minuten op het Noord Landingsterrein, waar ik al snel werd opgehaald door het busje van Cornelia.
‘s Avonds was de prijsuitreiking. Malcom Brown heeft met overmacht gewonnen, door alle taken uit te vliegen en op één na ook nog eens allemaal te winnen. Koos de Keijzer werd Nederlands Kampioen Bergvliegen, Martin van Helden tweede en Paul de Gier derde. Jammer dat ‘de jonkies’ Rob in ‘t Groen of Joost Eertman niet in de top 3 gekomen zijn.

Uiteindelijk ben ik 46ste van de 52 geworden. Alle taken gevlogen, allemaal goede starts en landingen en geen schade gevlogen.

Voor mijzelf was het weer een zeer leerzame en gezellige week. Ik heb weer een hoop geleerd:
– Goede voorbereiding van de spullen is belangrijk (GPS problemen en radio kabel vergeten)
– Met een mambo kun je niet vooraan vliegen, hiervoor moet ik echt op mijn Laminar MR700 gaan vliegen
– Je moet vroeg starten anders kun je in de problemen komen (niet tussen 12 en 1 starten op de Chabre, vanwege draaiende thermiek)
– Wedstrijd vliegen vond ik tot nu toe niet zoveel anders dan met z’n allen lekker vliegen, maar dat komt doordat ik de competitie moeilijk kon aangaan
– Ik ben niet iemand die ervan houdt achteraan te vliegen, deze irritatie liet mij af en toe beinvloeden
– Mijn kennis van weer en weersystemen is niet goed genoeg om altijd maar het te kunnen begrijpen, komende winter kan ik de theorie weer induiken

Extra info:
DHV Cross Country