Om maar meteen met de deur in huis te vallen… vandaag was TOP !!
De dag begon al relaxed met de bussen die pas om 10 uur naar boven gingen. Eenmaal boven was het druk, maar ik had een rustig plekje en heb me weinig bemoeid met alle andere 70 die op de berg stonden.
Eenmaal opgebouwd kregen we de taak te horen…. eerst 20 kilometer de ridge volgen richting het westen, dan richting een ridge ten westen van Sisteron, dan naar de Oujour (Oost van Serres) en dan terug naar de camping.
Vlak voor de start kwam ik erachter dat mijn waterslang van mijn Camelback dubbel zat en dat ik geen water kon drinken. Met veel moeite dit weten te verhelpen. De start verliep prima, alhoewel het startmoment bepalen niet makkelijk was omdat de wind telkens ligt uit het oosten of westen kwam ipv pal Zuid op de berg stond. Eenmaal in de lucht snel richting Westen om de huisbel te pakken. Omdat er een paar anderen op dezelfde plek zaten, kon ik bij poging drie pas de bel pakken en hup meteen door naar 2100 meter. Vervolgens telkens een stukje steken naar het Westen en als er weer goed thermiek was, meteen meepakken. Ondertussen ben ik niet helemaal meer afhankelijk van Thermiek, want de wolken zelf zuigen je ook op. Toch nog vlak voor het keerpunt erg laag gezeten, maar Gijs die vlak voor me vliegt, laat me zien waar de thermiek zit. Dan kom ik erachter dat mijn GPS niet goed is ingesteld. De pijl op mijn GPS wijst niet naar het eerste keerpunt, maar terug naar de start. Gelukkig had ik de kaart goed bekeken en zei Gijs (die bij mij in het Team zit trouwens in het Team ‘teampie’) dat hij aan het keren was bij het keerpunt. Met een grote kans dat ik goed zat, ben ik toch nog een stuk verder gevlogen, maar daarna weer snel terug richting de Chabre, met de gedachten dat ik dat keerpunt opnieuw moest doen. Ondertussen bedacht ik me dat dit niet nodig was en ben ik naar eerst van wolk tot wolk op ongeveer 2700 meter terug naar de Chabre gevlogen. Bij de Chabre ben ik overgestoken naar het Zuiden,. Dit is eigenlijk een vrij grote oversteek, met allemaal rottige clifjes die weinig Thermiek geven. Na een paar bellen die ik niet helemaal heb uitgemolken zie ik in dat ik keerpunt 2 niet ga redden. Na 43 kilometer sta ik na een prachtige landing in een mooi groot groen grasveld, vlakbij de doorgaande weg van Laragna naar Sisteron.
Meteen me afgemeld bij Headquaters en mijn coordinaten doorgegeven. Vlak nadat ik ingepakt was kwam het busje aangereden met GertJan (zoon van Harm) als chauffeur. Eerst nog even Wouter opgepikt achter Sisteron en toen terug naar de camping.
Ik ben blij met mijn nieuwe PR in afstand, maar ik baal wel dat mijn GPS niet goed staat. Ik ben er nog niet achter wat het is, dus morgen eerst even wat testen, voordat ik weer de lucht in ga!!
In de uitslag van de dag sta ik 41ste van de 44. Er stonden veel piloten op goal. Maar ik maak me geen ilusies, ik heb een PR gevlogen en ben blij. Hopenlijk is dit het begin van een mooie groei/PR curve.

Mijn vleugel boven op de Chabre In de lucht vlak voor het eerste keerpunt Landingsveld na 43 km vliegen