van 29 april t/m 9 Mei 2003 was ik in Vogezen (Frankrijk). Het was een prachtige vakantie met mijn eerste hoogtevlucht. Ik wil zo snel mogelijk weer terug. Mocht je als deltavlieger ook eens in de Vogezen willen gaan vliegen, dan heb ik hieronder wat nuttige informatie genoteerd.

Ik zal zo goed mogelijk proberen op te schrijven wat er allemaal in de Vosges gaande is!!
Om te beginnen haal ik alle informatie van plaatsnamen van de TOP 25 IGN kaart van Bussang, La Bresse (nr. 3619 OT).
De meest populaire stek is Le Treh. Deze stek bevindt zich boven het plaatsje Fellering. Je komt er door met de auto noordelijk te rijden richting Kruth en ter hoogte van het meertje omhoog te rijden richting Le Treh (staat goed aangegeven en is een mooi geasfalteerde weg. De plek om te starten is makkelijk te vinden aangezien er op een gegeven moment een parkeerterrein komt aan de rechter kant. Aan de linkerkant is er een koeiepad naar boven waar je het beste naar boven kunt rijden om je auto te parkeren. Vanaf daar zijn het 300 zware meter lopen naar de startplek. Toen wij er waren was het er erg druk met zowel parapenters als deltavliegers. De Stek is een ZW stek. starten doe je zoals je zelf zult zien in een kommetje van de berg (hierdoor is de wind vaak gewoon goed, ook als deze niet goed aangegeven in de weerberichten). De thermiek zit op de volgende plaatsen: links van de start langs de bergkam en dan voornamelijk bijna op het einde van deze kam (makkelijk te vinden aangezien iedereen hier plust). De rechter kam geeft ook goede thermiek aangezien deze berg bij echte ZW wind perfect ligt voor opwarmen. Tevens zit er boven op deze berg een kale plek waardoor de termiek los komt. Schik niet bij het starten van de af en toe heftige turbelentie (niet gevaarlijk hoor, aangezien er voldoende ruimte is), pas wel op dat je je niet over de linker kam laat heen tillen. Als je hoogte gepakt hebt kun je het besten terug vliegen naar boven de startplek, waar de allerbeste termiek zit. Ik zat zelf op +500, maar mensen in onze groep zaten op +1000 !!!!!! VET !!!!!

Vlak na de landing bij Fellering

Landen doe je op het landingsterrein tussen Fellering en Oderen (staat duidelijk aangegeven op de kaart en langs de weg staat ook een bord). Pas wel op dat het hier super commercieel is en er veel geland wordt door ook parapenters. Tevens lopen er overal mensen op dit terrein (inclusief vliegers enzo). Mocht je dit te druk vinden, dan zijn er nog 2 mega weilanden (ala sapenay) waar je ook makkelijk kunt landen (wind verkeerd ingeschat, maakt niet uit… zo groot dat je wind mee kunt landen). Deze terreinen bevinden zich net boven Oderen (op de kaart staat de naam Breyfeld). Het andere terrein heb ik niet gebruikt, maar dat bevindt zich boven Kruth (tussen Kruth en het meertje)… je ziet op de kaart een geel kruisje staan met 502 erbij en een sportterrein. Hier is het ook groot.

Start vanaf Le Treh

Je leest het al… die kaart is vrij handig.. .maar die kun je dus overal kopen in de plaatselijke supermarkten ofzo.
Mocht je een mini overlandje willen maken dan kun je naar Urbes vliegen. Op de kaart zie je Westelijk van Urbes een camping, waar je wederom kunt landen op een mega landingsterrein. Deze camping kun je ook gebruiken om te overnachten, maar ik heb begrepen dat de meeste vliegers op de camping staan bij het officiele landingsterrein tussen Fellering en Oderen (dit weet ik zeker aangezien het hier vol stond met vliegers). De andere camping zit in de buurt van Kruth (op de kaart zie ik Noordelijk van Kruth een camping staan, deze zou het best kunnen zijn).
Oja…. bij het officiele landingsterrein zit er ook een parapent (ook beetje delta)-winkel en een restaurant waar je na een geslaagde vlucht een lekker koud biertje kunt drinken.
zoooo… dat was een hoop en info en Le Treh.

De andere 2 stekken waar ik gevlogen heb zijn Drumont en Ballon D’alsace. Drumont is een Ooststek waar je ook redelijk op tijd moet starten om thermiek te vinden. Je komt hier door als je tussen Urbes en Bussang rijdt, de afslag te nemen richting Le Drumont (zie kaart). Eenmaal boven moet je echt een pokke-eind omhoog lopen met je delta (ach je moet wat over hebben voor deze sport). Na de start meteen naar rechts de bergkam over waar je als je op tijd bent goede thermiek kunt vinden (van een local gehoord). De thermiek bevindt zich Westelijk in de kam (dus ook ten westen van de kale plek… (bomen gekapt)). Landen doe je bij het landingsterrein bij Urbes waar ik het al eerder over had.

Ballon D’alsace is een super toeristische attractie in de buurt. Als je hier boven komt kun je vanaf het westelijk gelegen deel van de top een looppad oprijden. Hier staat een houten hefboom die je als deltavlieger mag openen om met je boeltje naar boven te rijden. Je kunt dan naast de startplek je spullen eraf halen, opbouwen en starten in een ruime weide (btw… alle stekken zijn weidestarts die gewoon redelijk tot goed zijn). De stek zelf is een Noord start… landen doe je ten zuiden van St. Maurice sur Moselle…… vlakbij het voetbalveld met minitribune ga je hier omhoog de berg op…. Richting een groot grasterrein dat op de kaart staat aangegeven met Presles. Als je hier het laatste huis bent gepasseerd (pas op voor de boer, want die heeft nogal eens zijn nukken), ligt er aan je linkerhand een redelijk landingsveld. Pas met het landen op dat het hier licht helling op loopt en dat er naast dit redelijk grote terrein zich toch wel wat grootte bomen bevinden. Er kan niets mis gaan hier, maar dit als extra informatie.
Zonder vliegmaat kun je op Le Treh heel makkelijk starten aangezien er daar bij goed weer altijd vliegers zijn. Auto ophalen is daar ook wat makkelijker. Op de andere stekken zijn ook altijd wel een paar mensen die je kunnen helpen. Vooral op de Ballon aangezien die toeristisch is!